Varalan Urheiluopisto, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopisto ja Tampereen kaupunki ovat luomassa yhteistyössä seurojen, Classic, Tampereen Pyrintö, Manse PP ja Tampereen NMKY, kanssa ensimmäisen e-urheilun toimintamallin.
”Olemme ylpeitä, että kehitämme uudenlaista yhteistyötä valtakunnallisestikin katsottunakin eturintamassa”, toteavat Varalan toimitusjohtaja Riku Granat, Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä ja Tampereen kaupungin nuorisopalvelujohtaja Jukka Etu-Seppälä.
Tampereella kehitetään koko kaupunkirakenteen käsittävää e-urheilun toimintamallia tukemaan lajin nopeaa kehittymistä. Toimintamallin tavoitteena on lisätä e-urheilun ymmärrystä ja yhteiskunnallista hyväksymistä. Järjestelmän avulla pyritään ehkäisemään pelaavien nuorten syrjäytymistä ja tukemaan heidän kehittymistään pelaajina ja ihmisinä. Toimintamallin tavoitteena on luoda polku kohti huippupelaajan uraa kuin elinikäistä harrastusta.
Suunnitelmana on kouluttaan lajiin valmentajia, joiden avulla kuka tahansa nuori voi edetä turvallisesti
e-urheilun parissa. Yhteistyössä myös laajennetaan ymmärrystä lajin vaatimuksista ja rakennetaan valmennussisältöä, joka tukee nuoren monipuolista liikuntaa, terveellisiä elämäntapoja, yhteisöllisyyttä ja huippupelaamista.
”Nuorilla pelaajilla ei välttämättä ole tietoa lajin vaatimuksista, mutta he näkevät mahdollisuuden nousta maailman parhaaksi alalla, mitä ympärillä olevat eivät ymmärrä. Tämä ristiriita aiheuttaa kulttuurisukupolvien konflikteja, joita haluamme muuttaa”, kertoo Varalan Urheiluopiston valmentaja ja
e-urheilu koordinaattori Tatu Peltonen.
Tampereen kaupunki ja urheiluseurat ovat mukana luomassa kaupunkiin harrastusympäristöä, joka mahdollistaisi harrastamisen turvallisessa yhteisössä sekä rakentamassa monipuolisia toimintoja pelaamisen ympärille.
Pelaamiseen liittyy paljon ennakkoluuloja ja -käsityksiä. Lajin huipuksi kasvaminen vaatii harjoittelua todella suuret määrät. Kilpapelaajat ovat rinnastettavissa huippu-urheilijoihin.
Ahlmanin ammattiopistolla on pitkät perinteet e-urheilussa. Ahlman loi ensimmäisenä Euroopassa kilpapelaamiseen keskittyvän e-urheilulinjan. ”Olemme tyytyväisiä, että pääsemme tuomaan erityisosaamisemme Tamperelaisen e-urheilumallin kehittämiseen” kertoo Ahlmanin Ammatti- ja Aikuisopiston koulutuspäällikkö Jari Yltävä.
Tampereen e-urheilujärjestelmän toimintamalli
https://varala.fi/tampereen-e-urheilu/
Lisätietoja
Tatu Peltonen Varalan Urheiluopisto, e-urheilu koordinaattori +358 44 345 9905
Jari Yltävä Ahlmanin opisto, Pelialan koulutuspäällikkö +358 50 383 3941
Jukka Etu-Seppälä Tampereen kaupunki, Nuorisopalvelujohtaja +358 50 342 2812
Jesse Halme Tampereen NMKY, Digitaalisen nuorisotyön koordinaattori +358 45 605 9333
Pasi Peltola Classic, Toiminnanjohtaja +358 50 520 9766
Juha Antikainen Manse PP Puheenjohtaja +358 40 535 0337
Elisa Hakanen Tampereen Pyrintö, urheilutoimenjohtajaa +358 50 352 0982
Elektroninen urheilu tai kansainvälisesti esports, on yksinkertaisimmillaan digitaalisten pelien pelaamista kilpailullisesti. Laji on nuori, globaali, digitaalinen ja kasvaa yhä monimuotoisemmaksi.
Harrastajia elektronisella urheilulla on tämän vuoden pelaajabarometrin mukaan Suomessa noin 81 000 ja maailmalla 165 miljoonaa. Harrastamisen lisäksi e-urheilun katsominen on suosittua varsinkin alle 35-vuotiailla. Suomessa laji on nuorten miesten keskuudessa kolmanneksi suosituin heti Jalkapallon ja jääkiekon jälkeen ja maailmanlaajuisesti sitä seuraa 380 miljoonaa ihmistä. Elektroninen urheilu jatkaa yhä kasvuaan, tutkimusten mukaan katsojamäärät nousevat yli 14% 2021 vuoteen mennessä ja samassa ajassa lajissa liikkuva raha 27% aina 1,6 miljardiin dollariin asti maailmanlaajuisesti.
Kilpailu huipulla on kovaa, joten pelaajilta vaaditaan hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin perinteisten urheilulajien kilpailijoilta. Henkinen puoli vaatii paljon, sillä turnaukset sekä treeniohjelmat ovat intensiivisiä ja rahaa on pelissä paljon: suurimpien turnausten palkintopotit pelaajille on yli 20 miljoonaa euroa.
Fyysisesti pelit vaativat tarkan käsikoordinaation ja nopeiden reaktioiden lisäksi hyvää kestävyyskuntoa, sillä treeniajat ovat suuria. Huipulla olevat pelaajat treenaavat jopa kymmenen tuntia päivässä.
Kilpailullisia pelejä löytyy useita erilaisia, mutta muutamat niistä ovat nousseet suurimmiksi ja katsotuimmiksi kilpapeleiksi. Turnauksia pidetään sekä paikallisesti yleisön edessä lavalla pelaten, että myös netin välityksellä ympäri maailman. Tämä tekee e-urheilusta hyvin globaalin, sillä pelaajat voivat pelata toisiaan vastaan, vaikka välimatkaa olisi tuhansia kilometrejä.
Suomessa lajin kasvu on räjähtänyt viime vuosien aikana. Palkintopotit ja turnaukset ovat suurempia, nettilähetysten lisäksi pelejä näkee myös televisiosta sekä suomalaiset pelaajat niittävät mainetta maailman huipulla.